سبک مذاکره
14
مرداد

۵ سبک کلی برای مذاکره کردن

باتوجه‌به شرایط و موقعیت گوناگون افراد، سبک‌های متفاوتی نیز برای ایجاد ارتباط با یکدیگر انتخاب می‌کنند. اما در مجموع پنج نوع سبک کلی برای انواع مذاکرات وجود دارد. در این نوع از دسته‌بندی، مذاکرات بر اساس نتیجه پایانی طبقه‌بندی میشود.

  • مذاکره رقابتی

این نوع مذاکره همان‌طور که از نامش مشخص است دارای توان رقابتی بالایی است و طرفین مذاکره یکدیگر را به شکل رقیبی می‌بینند که باید از میدان به در شود. در این نوع مذاکرات هر یک از طرفین می‌کوشند تا در زمان کوتاه به توافق برسند و در این راه هر کاری لازم باشد انجام می‌دهند. در این نوع مذاکرات الگوی برنده –بازنده حاکم است.

  • مذاکره همکاری

در این نوع مذاکره هر یک از طرفین می‌کوشند تا نیازهای یکدیگر را برطرف سازند درحالی‌که که منافع هیچ‌یک از شرکا در خطر نیست. مذاکره‌کنندگان در این نوع مذاکره با آرامش و در طی مدت‌زمان بیشتری به توافق می‌رسند زیرا مطمئن هستند در نهایت به سود خواهند رسید. در این نوع مذاکره الگوی حاکم برنده – برنده است.

  • مذاکره سازشی

بسیاری از افراد مذاکره همکاری و سازشی را باهم اشتباه می‌گیرند درحالی‌که در مذاکره سازشی الگوی حاکم برخلاف نوع همکاری برد –برد نیست بلکه برد –باخت است. یعنی هر یک از طرفین برای ایجاد سازش بین یکدیگر گاهی امتیازی را به دست آورده و گاهی از دست می‌دهند. گاهی برنده هستند و گاهی بازنده. در این نوع مذاکره امکان سوءاستفاده وجود دارد و بهتر است زمانی که طرفین قابل‌اعتماد هستند به کار گرفته شود.

  • مذاکره اجتنابی

اگر یکی از طرفین مذاکره، مذاکره اجتنابی پیش گرفته باشد بدون اعلام مخالفت مستقیم، به بحث و درگیری پرداخته و باعث ایجاد شکاف در روابط تجاری طرفین خواهد شد. در این نوع مذاکره از الگوی “من می‌بازم تو هم باید ببازی” پیروی می‌کنند و به بحث با شرکا می‌پردازند.

  • مذاکره امیدواری

در این نوع مذاکرات، مذاکره‌کننده با ازبین‌بردن منافع خود به نفع طرف مقابل عمل کرده و سعی در حفظ روابط خود و یا ایجاد روابط جدید با طرف مقابل را دارد و امید دارد که علاوه بر برقرار کردن ارتباط طولانی با طرف مقابل منافع خود را در دراز مدت در این ارتباط تامین کند. از این نوع مذاکره‌کنندگان بهتر است در مذاکره‌های رقابتی استفاده نشود.

همان‌طور که در طول مقاله توضیح داده شد، مذاکره انواع مختلفی دارد و نوع مذاکره ما می‌تواند هر یک از انواع مذاکره و یا ترکیبی از آنان باشد. اما آنچه دارای اهمیت است، تلاش و تمرین بسیار برای شناخت نوع مذاکره و استفاده از استراتژی مناسب آن است. اگر می‌خواهید همه استراتژی‌های موجود را بشناسید و در زمان مناسب از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید با ما در ارتباط باشید و مشاوره ها و آموزش های تخصصی در این زمینه را دریافت کنید.