بازاریابی موثر
23
بهمن

برنامه بازاریابی موثر marketing plan

از اونجایی که طی سالیان گذشته فضای کسب و کار ها به شدت رقابتی شده و همه تلاش میکنند تا بیشترین سهم بازار،بیشترین فروش، مشتریان و … را داشته باشند اما در جهت علمی تر کردن فضای کاری خود اقدامی نمیکنند و هنوز هم تمایل دارند تا به شیوه های سنتی کسب وکار خود را توسعه دهند که در دنیای امروزی کاری بسیار سخت یا نا شدنی است.با قوانین دیروز نمیشود به شیوه امروزی عمل کرد و انتظار نتایج متفاوت داشت.رمز موفقیت شما در فضای کسب و کار داشتن برنامه موفق بازاریابی است که معولا  شامل تحقیقات بازار، وضعیت مکانی بازار، مشتریان هدف، رقبای شما، جایگاه شما، کالا یا خدمات شما برای فروش، قیمت‌گذاری، تبلیغات و پروموشن ها  است.
درک هانسون، بنیانگذار انجمن مرکزی آمریکا، می‌گوید:

شما در تجارت نیاز مشتری را برآورده می‌کنید و بایستی نسبت به مشتریان حساس باشید. بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند و چطور باید به آنها دسترسی یافت؛ از همه مهمتر اینکه آنها برای خرید کالا و خدمات شما چه خواهند کرد.
یک برنامه بازاریابی موثر و موفق با جمع آوری اطلاعات دقیق از بازار شروع میشود،سپس باید با مشتریان قدیم و جدید برنامه ای ترتیب دهید و از نظرات و دیدگاه های آنها مطلع شوید. تبلیغات سایر رقبا در بازار را شناسایی کرده و ارزیابی کاملی از فعالیت های تبلیغی آنها داشته باشید. این ابزارهای تعاملی، به شما در پیدا کردن نقاط ضعف و قوتتان کمک میکند.
در این لحظه شما اطلاعات لازم را برای نوشتن برنامه بازاریابی خودتان در اختیار دارید.
الف) تعریف تجارت:
۱. کالا یا خدمات شما
۲. وضعیت جغرافیائی شامل ناحیهٔ همسایگی، منطقه‌ای…
۳. اینکه چه چیز شما را نسبت به رقبا متفاوت و ویژه می‌کند
۴. روش قیمت‌گذاری شما
۵. روش‌های ترفیع (پیشبرد) رقبا
۶. روش‌های ترفیع (پیشبرد) شما
۷. روش‌های توزیع شما و موقعیت مکانی تجارت شما

ب) تعریف مشتریان:
۱. اطلاعات اولیهٔ مشتریان جاری شامل سن، جنس، درآمد و محیط زندگی
۲. مشتریان شما چگونه دربارهٔ محصولات و خدمات شما اطلاعات کسب می‌کنند؟ تبلیغات، پست مستقیم، شیوه‌های دهان به دهان یا صفحات آگهی
۳. الگوها و عادات مشتریان فعلی و بالقوه، شامل اینکه آنها کجا خرید می‌کنند، چه چیز می‌خوانند، چه چیز تماشا می‌کنند و چه چیز گوش می‌دهند.
۴. شاخص‌های مشتریان شما برای انتخاب محصولات یا خدمات شما. تمایز، راحتی، خدمات، اعتبار یا دسترسی.

 ج) تعریف بودجه و برنامه:
۱. شیوه‌هائی که پیشتر برای ارتباط با مشتریان در زمینهٔ بازاریابی استفاده کرده‌اید را مشخص کنید
۲. روش‌هائی با اثربخشی بالاتر
۳. از چه روش هایی برای جذب مشتریان بیشتر در آینده استفاده کنیم
۴. درصد سود اختصاصی شما برای برنامه بازاریابی چقدر است؟
۵. ابزارهای بازاریابی که می‌توانند بودجهٔ شما را صرف کنند مانند روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون، تبلیغات پست مستقیم، بازاریابی تلفنی و فعالیت‌های روابط عمومی را مشخص کنید.
۶. روش‌های آزمودن ایده‌های بازاریابی را به دقت مطالعه و بررسی نمایید
۷. روش‌هائی برای اندازه‌گیری نتایج حاصل از برنامهٔ بازاریابی در نظر گرفته باشید
۸. روش‌های خاص بازاریابی که شما می‌توانید آنها را فوراً اجرا کنید را در نظر بگیرید
در نهایت برنامه بازاریابی شما باید چندین هدف را به دنبال داشته باشد: پیام شما را با مخاطب برساند، یک یگ تبلیغ خوب درباره کالا و خدمات شما ایجاد کند،انگیزه خرید در مشتریان و مخاطبین هدف را ایجاد و افزایش دهد و…
در واقع یک کمپین تبلیغاتی خوب به شما کمک میکند که دستیابی به اهداف عالی کسب و کاری تان سریع تر اتفاق بی افتد و در برنامه بازاریابی را دسیر درست حرکت دهد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که نوشتن برنامه بازاریابی و طراحی کمپین های تبلیغاتی کار اصلا آسانی نیست و حتما در این زمینه باید از مراجع و مشاورین متخصص این حوزه مشاوره و کمک بگیرید که باید از ابتدا تا انتهای این مسیر کنار شما قرار بگیرند و کسب وکار شما را به سمت و سویی که مد نظر دارید هدایت کنند.